Gruppeeksamen – Problemer og dynamikk

En blogg om digital markedsføring

Gruppeeksamen – Problemer og dynamikk

Høyskolen Kristiania tilbyr nærhet, samhold og vennskap for livet. Punktum.

Spør meg om de gir lærdom, arbeidserfaring, og organisasjonforståelse relatert til å skape arbeidsrelevante nettverk for livet. Svaret er skuffende, men det er ikke Høyskolens feil.

En gruppeeksamen bestående av 2-3 studenter skulle man tro at bare var «en tur i parken». De neste 2 månedene skal vi ‘’merge’’ to klasser sammen. Vi skal dele kompetanse, og vi skal skape en tverrfaglig forståelse for hverandres fagområder. Digital Markedsføring møter Varehandel: Bærekraftig og Digital.

Vi skal lage en nettbutikk. Det er et par aspekter som er sentralt kun for å få det til:

OPPRETT EN NETTSIDE

Det korte svaret på dette er å samarbeide med en som har opprettet en nettside før. Dette har vi fra Digital Markedsføring erfaring med da vi opprettet bloggene våre, noe som er en ny dimensjon for de fra Varehandel, noe de kan lære på egenhånd, eller helst sammen med erfarne.

FORSTÅ DIGITAL ØKONOMI

Det er en årsak til at fysiske butikker legger ned og butikker på nett øker sin inntekt eksponentielt. Årsakene ligger i increasing returns, nettverkseffekter, og transaksjonskostnader. Dette har jeg redegjort for i dette og dette innlegget.

Det holder dessverre ikke å bare lese et par artikler om det for å få forståelsen for det nok til å se relevansen opp mot en nettbutikk. Vi i Digital Markedsføring har hatt Arne Krokan som foreleser, og vi har hatt 1 måned på oss til å lære kun digital økonomi. Det sier seg selv at de fra Varehandel som har fokusert mest på logistikk også bør ha en klar tanke om hvorfor nettopp nettbutikk vs. fysisk butikk skaper vinst!

FORSTÅ SOSIALE MEDIERS EGENART

Det er en feiloppfatning å tro at alle sosiale medier, er sosiale medier. Sosiale medier er en mengde sosiale kanaler med forskjellig brukerkultur og forskjellige målgrupper. Se Ipsos Tracker 2017-oppdateringen for nyeste tall og demografi. Det eneste Facebook, Snapchat, Twitter, og Instagram har til felles er at du kan like, kommentere og dele innhold. Les dette innlegget for å forstå den strategiske forankringen sosiale medier kan gi.

De som har studert Varehandel har ikke grunnlaget for å kunne lage en effektiv lanseringsstrategi for nettbutikken, dessverre, regelrett i årsak av å ikke ha kurset Sosiale Medier slik vi i Digital Markedsføring har hatt. Kanskje det er bra å teame opp med hverandre nå?

FORSTÅ LOGISTIKK

Jeg som går Digital Markedsføring kan ikke noe om dette! Og om et par uker skal nettsiden være lansert. Studenter fra Varehandel har studert dette i 2 måneder! Hint, hint…

OFRE VENNSKAP FOR KARRIERE?

La oss si at de fleste gruppene er 3-og-3, de er etablert, og de er venner. De har vært på gruppe sammen siden høsten 2016 da vi begynte å studere. Vil noen endre gruppedynamikken? Nei!

Løsning 1

  • 1 student fra Digital Markedsføring bytter med 1 student fra Varehandel.

Problemer som vil oppstå:

  • Hvem vil bytte? Den ene som bytter vil gå ut i noe ukjent. De to som blir igjen får ikke bare kompetansen inn for å i det hele tatt bestå eksamen, men de har allerede sin kjennskap og kjemi.
  • Kjenner studentene hverandre? Hvis dere er en close vennegjeng på 6 stk. der dere har valgt 3-og-3 forskjellig valgfag, da er valget lett. Verden er dessverre ikke så lett.

Løsning 2

  • Alle 3 gruppemedlemmer bestemmer seg for å bytte til 3 nye grupper.

Problemer som vil oppstå:

  • Alle står alene. Ingen er garantert noe samarbeid med noen og/eller
  • 2 får gruppe, den siste står alene.

Løsning 3

  • Behold alt etablert.

Problemer som vil oppstå:

  • Du vil ikke få tverrfaglig kompetanse.
  • Du vil ikke få på plass logistikk-delen av det å opprette en nettbutikk, noe som i realiteten er 50 % av jobben med å opprette en nettbutikk.
  • Du vil ikke stifte nettverk og nye kontakter.

Som tillitsvalgt har jeg vært i samtale med mange studenter om deres tanker angående denne eksamensoppgaven, hva de ønsker å få til, hva som er lurt å få til, hva vennene tenker om de.

Resultatet fra denne enkle kvalitative ‘’undersøkelsen’’ jeg tok 1-til-1 med mine medstudenter tilsier at:

  • Alle studenter spurt har tenkt tanken.
  • Noen studenter har vurdert tanken seriøst.
  • Grovt overslag rundt 75 %-ish av de spurte studentene som svarte skulle ønske de fikk det til, men de får det ikke til fordi da må enten de forlate en gruppe, eller hive seg ut i det ukjente.
  • Foreløpig 3 studenter har seriøse planer om det og prøver å få til noe.

 

3 studenter (i tillegg til meg og h*n jeg merget med fra Varehandel of course) har altså forstått at 1 måned fra den etablerte vennegjengen kan være med å definere resten av vår yrkeskarriere, muligheter og å få mest mulig ut av prosessen med å starte nettbutikk. Vi er over 150 studenter som tar dette kurset…

 

Jeg har spurt foreleser Karl Philip om hva utbyttet vil bli ved å ikke merge kompetanser. Han sa til meg da at det skulle godt gjøres å både få en god karakter, men også å lære noe i det hele tatt av prosessen hvis man absolutt vil holde seg til de etablerte gruppene.

Jeg tenker litt for meg selv: Hvis jeg ikke kan få A, hvordan kan jeg lære mest mulig når forholdene ikke ligger til rette for det, og forholdene er betingede og absolutte? Svaret er kort fortalt at jeg i beste fall kan få en dårlig karakter, dårlig læringsutbytte, men jeg beholder i hvert fall det etablerte. Det er vel en seier over alt når man studerer for å skaffe seg en karriere!? Nei? Grmf… you can’t always win…

Min oppfatning gjennom kvalitativ analyse med medstudenter, studering av hva som må være på plass for å få til en e-varehandel, og hvilke forutsetninger som må ligge til grunn, ikke bare for å bestå, men i det minste lære noe (sagt av min egen foreleser til meg via samtale), er denne:

  1. De fleste studenter jeg har spurt og fått svar fra, sitter på gjerdet. De vurderer å hoppe ut i det ukjente.
  2. De vurderer å se om gresset er grønnere på den andre siden (hint: ja, det er det). De vurderer om det å samarbeide med Varehandel hvis de går Digital Markedsføring og vica versa ‘’er verdt det’’.
  3. Ingen hopper, for i et par sekunder vil de stå alene, og kanskje ses på som svikere innad i sin etablerte gruppe. Da blir det tøft å karre seg tilbake igjen etter denne ene måneden.

 

Jeg tror løsningen er frisinnethet og en nysgjerrig tanke om nettverksbygging.

Det er viktig å informere om at det faktisk er to forskjellige kurs, som har 2 moduler separat og 2 moduler felles. Begge har Digital i navnet sitt. Det er meningen at noen studenter skal sitte på en kompetanse andre ikke sitter på, og omvendt, og at disse studentene skal teame opp og skape en maksimal nettbutikk, både i form av karakter på et ark, og i form av læringsutbyttet etter endt kurs. Det har vært hele forretningsmodellen til kurset siden starten!

Nei, å spørre folk du kjenner om hjelp underveis som sitter på kompetansen du mangler er ikke det samme som å arbeide med de på gruppe formelt. Prøv (nei, helst ikke)…

Du sitter egentlig på 3 valg til slutt hvis vi skal tenke deg som enkeltstudent:

  • Velg karriere – Merge med tverrfaglig kompetanse.
  • Velg vennskap – Behold det etablert. Relax, chill, og du mister jo bare 50 % av caset…
  • Velg karriere og fremtidig vennskap – Merge med tverrfaglig kompetanse, gjør det til den etablerte, og skriv bacheloroppgaven sammen! Og masteroppgaven. Og doktorgradavhandlingen!

 

Alle bildene brukt i innlegget er fra Free To Use – PixaBay.

 

One Response

  1. KP sier:

    Knallbra innlegg. Dette belyser mye av problemene som oppstår i organisasjoner idag. Å få folk til å samarbeide på tvers av «avdelinger» er vanskelig:
    Innkjøp / Produkt
    Salg/Markedsføring
    Lager/Logistikk
    Kundeservice.

    Alt henger sammen og mange ting flyter over i hverandre. Jeg mistenker at det skapes enormt med verdi når folk beveger seg på tvers av avdelinger. Dette diskuteres også i artikkelen om Jack Welch (som ligger under forberedelser for morgensdagens forelesning)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *