Oslo, Norge
46 82 45 57
adrianw.k.svendsen@hotmail.no

Viral vekst, nettverkseffekter og increasing returns

En blogg om digital markedsføring

Viral vekst, nettverkseffekter og increasing returns

God søndag, kjære leser!

Viral vekst, nettverkseffekter og increasing returns har en sammenheng, selv om de kan operere som separate enheter. Dette innlegget vil lett forklare hva fenomenene er og hvordan de henger sammen, men kanskje viktigst av alt hvorfor det er viktig å få kunnskap om temaene.

VIRALITET

Hvis vi skal bruke Wikipedias definisjon på viral, så har begrepet slekt med virus. Dette illustrerer altså noe som starter et sted, men sprer seg veldig (ekstremt) raskt. Forestill deg ild i tørt gress.

I typisk markedsføringssammenheng er det tankevekkende holdningskampanjer og humor i et samfunnsperspektiv  som ofte slår godt an. Dette er basert i egne erfaringer på hva jeg får opp i nyhetsfeeden min på Facebook (som jeg har skrevet tidligere at forsåvidt er individuelt og langt i fra tilfeldig), og kan være greit relatert til min samfunnsinteresse generelt sett.

NETTVERKSEFFEKTER

Teorien om nettverkseffekter består i at nettverk er positivt og gir deg mange fordeler. Vi er sosiale dyr og nettverk bidrar til at vi får basisbehov dekket.

Det går konkret ut på at jo flere som er en del av et nettverk, jo bedre utnyttelse av »arenaen» vi er del av vil bli resultatet. Det er altså en signifikant sammenheng mellom at flere medlemmer tilsvarer høyere kvalitet.

I opplysninger er Wikipedia et resultat av en nettverkseffekt. Det er ikke uten grunn at jeg bruker Wikipedia som kilder noen ganger, og spesielt her. Det er en åpen plattform alle kan bidra på, og moderering av »feilaktig» info blir rettet gjennom at det er så ekstremt mange deltagere som passer på at ingen skal vinkle noe for ekstremt. Jo flere som deltar på Wikipedia jo sterkere kultur for å holde nøytraliteten ved like.

INCREASING RETURNS

Increasing Returns er det motsatte av Diminishing Returns.

I klassisk fysisk produksjon vil det bli økte kostnader ved økt kapasitet muliggjort for salg. Bare tenk på produktutvikling. For å selge flere enheter for å dekke etterspørselen i et marked vil det føre med seg økte variable kostnader i form av økt produksjonsmengde for å kunne deretter å øke salget.

I den digitale verden er det omvendt. iTunes kunne fint solgt 1, 10,000 og 1 millioner låter ekstra, uten å få påløpt noen ekstra kostnader i grad av å skulle selge mer. Det betyr at den digitale verden kan selge en uendelig mengde, uten å få påløpt ekstra kostnader i grad av produksjonen i seg selv, og derav kan mette en markedetterspørsel uten å måtte utvide virksomheten ved å kjøpe opp nye butikkfilial-områder og lignende.

SAMMENHENGEN OG VIKTIGHETEN

For å forklare sammenhengen veldig enkelt kan vi bruke Facebook som et eksempel.

Du logger inn på Facebook og ser masse statusoppdatering om et tema, og samme tema har også mange i nettverket ditt postet som videoer og bilder (viral effekt). Resultatet av at du har et nettverk av et visst omfang gjør at du lettere kan utsettes for budskapet av det virale objektet. Objektet trenger ikke å være reklame, og det trenger heller ikke å være et negativt budskap til opplysning, det kan være en ny vri på den klassiske kattevideoen alle har hørt om, men ingen har sett den samme av.

Dette skaper en vinstsituasjon for deg. Du mottar et budskap spredt som ild i tørt gress kun i årsak av at du har et nettverk som nettopp kan dele dette budskapet med deg. Facebook på sin side tjener på at du tjener på å lettest mulig få budskapet, nettopp ved at de har mange brukere som sammen bidrar til opplysning seg i mellom (nettverkseffekter). Det kan også være en teoretisk mulighet at du ser på Facebook som den beste varslingskanalen for viktige nyheter og verver venner til å bli med deg inn i denne digitale verden, noe som gir Facebook enda mer data å selge til sine annonsører, og det kostet ikke Facebook noe ekstra å få den ekstra brukeren vervet av deg (increasing returns).

VIKTIGHETEN AV TILIT

Det kanskje viktigste med nettverkseffekten i seg selv foruten at den blir mer effektiv jo fler som deltar, er nettopp at jo flere som deltar og er bidragsytere til at en norm skal følges, jo mer tillit skapes.

Delingsøkonomi handler f.eks. om at vi er lei av tregheten og muligheten for korrupsjon i 3.-parts tillitsbyggere, og at vi nå ønsker en arena vi kan stole på hverandre i uten egentlig å ha grunnlag for det. Der kommer nettverkseffekten inn. Jo flere som takker ja til å gå over i et nettverk som blir sensurerende for mistillit i seg selv, jo raskere saksgang og kontinuerlig tillit blir det endelige resultatet over tid. Foreleser Arne Krokan har skrevet om delingsøkonomi her.

 

2 Responses

  1. […] i increasing returns, nettverkseffekter, og transaksjonskostnader. Dette har jeg redegjort for i dette og dette […]

  2. […] i increasing returns, nettverkseffekter, og transaksjonskostnader. Dette har jeg redegjort for i dette og dette […]

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *